Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

lördag 24 oktober 2015

Dilemmat med att förstå varandra

Av nån orsak är acceptans och förståelse så svårt ibland. Detdär med att inse att vi alla är olika, har lite olika sätt att tänka och reagera. Ett ställe där jag ändå alltid har uppfattat att samförstånd finns är grupper för andra som är i samma situation. Som också går eller har gått igenom barnlöshet. Men. Just nu är förståelsen också där lite på gungfly. Nån är för negativ, nån annan är för positiv, och jag vågar just nu sällan kommentera eller ens gilla. För att inte tala om att posta nåt själv. Därför skriver jag såhär idag;

Bara den som är i samma situation själv kan förstå, säger man. Men stämmer ens det? Just nu verkar inte ens vi ödeskamrater kunna låta varandra vara just där var och en är, kunna förstå och acceptera varandras olika skeden. Nån är för negativ, nån annan är för positiv. Och om det är något jag lärt mej i denhär processen så är det att det pendlar något alldeles enormt. Känslorna svallar, bergochdalbana hit och dit. I de tyngre stunderna är det så svårt att vara positiv, ens det minsta lilla. Och det anser jag inte heller vi då ska kräva av varandra. Just då bör man ha rätt att vara besviken, ledsen, arg och bitter osv osv. Och det är också just då man som mest behöver stödet av andra. Så vi andra, som inte just för stunden är i den svackan, vi behöver ha stora portioner förståelse! 

Likaså för all del också åt andra hållet. Det är klart att man också ska få vara positiv och glad, kanske förvänta sej en del förståelse för det med. Men - här beror det mycket på i vilket tonfall, sammanhang osv man tar upp det positiva. Som svar på ett rop på hjälp är uppmaningar om att tänka positivt inte riktigt okej. Och jag tror inte att vi ska kräva att alla orkar kommentera glatt på alla statusar som finns här, men det kan väl ändå få vara okej att de finns? Låt bli att kommentera och gilla om du inte kan säga nånting som tillför. Vara glad med den som är glad, ge stöd åt den som är i ett tyngre skede. Var och en är där var hen är - och det borde vi, om någon, ha förståelse för... För var i hela världen ska vi kunna få vårt kamratstöd om inte just här!? Låt varandra få bara vara just i den situation där var och en är - för det är inte mycket annat man kan än vara det, leva igenom det. Du har säkert också varit i den negativare sidan av saken, eller hur? Har du kommit ur den så lyfter jag på hatten och gratulerar - men försök ha förståelse för att andra ännu inte kommit dit.

Det är ofruktbart ifall folk (som jag) inte orkar och vågar kommentera för att man är rädd för att stämplas som för negativ (eller för positiv). Var och en bör få känna igen sej i nånting, ta upp sånt som hen känner och tänker, utan att skjutas ner av någon annan. Situationerna är många, skedena i processen är vitt skilda, men jag tycker ändå det är viktigt att vi alla ryms med. Ledsen eller glad. Med lite ödmjukhet och förståelse för varandra.

2 kommentarer:

  1. Precis!

    Det är ju jättesvårt at hitta folk som är i "tillräckligt" samma situation. En väntar på donor-ägg, en annan börjar på inseminationer, en tredje har barn. Jag, som tillhör (just nu) första gruppen måste medge, att det kan redan vara svårt att verkligen förstå och stöda en som är i den andra or tredje gruppen.

    Visst minns jag hur tufft or stressigt det var redan med inseminationerna. Men jämfört med det nuvarande fället.. då fanns det ännu så mycket hopp. Sannolikheten var ännu på min sida! Så, att nu stöda och trösta helt uppriktigt nån som gjort kanske en insemination.. det kan redan vara svårt.

    Och med den tredje gruppen.. Visst förstår jag att dom mesta får barn på nåt sätt. Kanske även jag. Och visst förstår jag att de här känslorna kanske inte försvinner då/om man får ett barn. Men att stöda och trösta en som redan fått barn. Svårt, igen!

    Hur skulle det då vara med en som tillhör samma grupp (just nu) med mig? Som också väntar på ägg (som du! :) )? Bättre, antagligen! Men även då, situationerna är olika. En får ägget före den andra. En lyckas på första gång. Den andra (kanske) på den femte. En har inte (ännu) hittat en partner, den andra är rädd för att hennes partner ska lämna henne. En har haft ett svårare liv på andra sätt. Osv!

    Alltså: var och ens situation är alltid unik! Och det ända sättet att kunna stöda varandra är troligen att acceptera det, och acceptera att det viktiga är hur man känns, inte vad var och ens exakta situation är just nu. Och att stöda varandra i våra känslor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Miri för en fin kommentar! <3 Just precis så. Var och en har en unik situation, och vi behöver vara väldigt lyhörda, accepterande och stödjande mot varandras och varandras känslor. Kram!

      Radera