Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

söndag 12 april 2015

Lite mer professionellt stöd

I serien 'inte göra stora beslut på egen hand' så valde jag också att ta kontakt med en samtalsterapeut för att få lite mer professionell hjälp i att bena ut 'rätt och fel'. Eller snarare, komma underfund med vad och hur jag vill. Vänner och familj i all ära, och de har varit och är ytterst viktiga, men ibland är någon utomstående till större nytta. Börja gå hos hen i augusti 2013, och fortsätter med de besöken.

Allra först diskutera vi mej i lite större perspektiv än bara barnfrågan, för att jag ville se på mitt läge överlag och inte begränsa mitt tänkande till "bara" det. I viss mån gjorde det mej ännu mer konfys ett tag, för jag åsidosatte lite frågan som var viktigast för mej, men jag tror samtidigt det var viktigt att börja med lite mer bredd för att vara säker på att frågeställning och beslut sen är rätt.

De andra experterna jag tog kontakt med var personer i samma båt. Andra singelmödra-aspiranter och sådana som redan uppnått singelmödraskapet. Via nätforumen som finns för den gruppen, och via en bekant som gått igenom fertilitetsvård som singel och nu är mamma. Speciellt den träffen gav mej en säkerhet som till slut tillät mej göra mitt eget beslut, även om all info jag då fick också gjorde mej rätt vimmelkantig ett litet tag.

Forumen för frivilliga singelmödrar och för dem som är i processen påväg dit är en ytterst värdefull resurs, och jag vill gärna uppmuntra också andra singelmamma-aspiranter att ta kontakt med dem. Skriver inte ut några länkar här - maila mej om du vill veta mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar