Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

torsdag 28 maj 2015

Barnlöshetssymboler

Blir ett nutidsinlägg idag... Har varit tal om barnlöshetssymboler på Simpukkas facebook-sida, instagram och slutna grupper. Det hela började med en bild på ett vackert smycke, och blev upprop om att dela bilder på smycken, tatueringar och föremål som symboliserar barnlösheten. Fertilitetsprocessen också, förstås. Två sidor av samma mynt för en del, andra har bara ena...

Själv dela jag bilden på en liten sköldpadda som står på mitt soffbord. På ryggen på den står det "One day at a time". En dag i taget. Jag fick den ungefär i den vevan som jag inledde vårdprocesserna, med just de sakerna i åtanke hos givaren, så den har gett mej tröst och varit en viss förankring under tiden jag försökt, blivit besviken, varit otålig, kämpat vidare. Har hållit den i handen många gånger.

När jag sett på bilderna som andra delat grips jag av alla möjliga känslor. Det är vackra symboler, fulla av mening. Mest för den vars smycke/tatuering/sak det är, men också för oss andra som är i samma situation. De talar om saknad, hopp, längtan, vemod, sorg, beslutsamhet, med mycket mera... Vadsomhelst kan vara symbol för barnlöshet och fertilitetsvård, det handlar bara om vad vi läser in.

Blev själv sugen på att ha ett smycke för att symbolisera den ofrivilliga barnlösheten, strävan efter att  få ta emot barnet. Finns kanske inte exakt vad jag ser framför mej, men ska spana lite. Och om det är omöjligt att hitta kanske låta göra... Ser framför mej en snäcka, dendär spiralformade som också är Simpukkas symbol, i olika nyanser av vaddetnukundevara för material, med ett hjärta i mitten.

Barnlöshet och strävan efter barn är en enorm sak. Känslomässigt väldigt betungande, omtumlande. Mentalt mycket signifikant. Något man aldrig helt kommer att glömma om man en gång varit där, vågar jag påstå. Och ger då gärna det hela den tyngd det "förtjänar". En symbol kan synliggöra, ge fokus, och också bygga broar till andra som kan känna igen sej i det man visar med sin symbol.

För all del - anknytningar och symboler hittar jag överallt. Bilder, ord, texter. Men visst sku det kännas fint att bära min förhoppning och längtan med mej, göra processen lite synlig, i form av ett vackert smycke. Må så vara att det kanske leder till frågor. Men jag drar mej inte för att berätta... Barnlöshet är inte alltid lätt att ta upp, så kanske kan den lilla synligheten hjälpa också där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar