Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

fredag 10 februari 2017

Dags att gå på annan stig

Ganska självklart finns just nu ett beslut om att tack och hej. Nu är det dags att gå vidare på en annan stig. Nu är det dags att avsluta fertilitetsvården. Verkligen inte utan sorg men med acceptans. Och t.o.m med en viss lättnad i att stänga den dörren. Vad som händer nu är lite hakusessa, speciellt som många andra bollar också är i luften liksom... Men åtminstone får jag arkivera en boll. Ett kapitel är avslutat och ett vägskäl med väldigt stora återverkningar lämnat bakom. Mamma eller inte fick svaret inte, åtminstone vad gäller singelföräldraskap via fertilitetsvård, och åtminstone just nu. Jag utesluter inte helt att det kan komma att tas till ny bearbetning senare, men jag måst nu för tillfället ge annat rum. Ge mej själv mera svängrum, sluta hänga och vänta, i hopp om att ännu kanske...? Det är rätt utmattande, måst jag säga. Att svaret på bloggens rubrik är inte, det är väldigt, väldigt ledsamt. Det är allt annat än vad jag hade hoppats. Allt annat än den enorma dröm jag hade när jag börja denhär resan. Verkligen. Ändå är det vad det är, och jag vet att det måst få vara så då. Så, nu blir denhär bloggen mer en resa i att acceptera en fortgående barnlöshet och leva vidare med den som en del av livet. För skriva, det fortsätter jag med. Tack till er alla som stött mej under vägen - fortsätt gärna med det!! För stödbehovet försvinner ju förstås ingenstans...

2 kommentarer:

  1. Det var modigt att påbörja behandlingarna, och det är nästan ännu modigare att acceptera att de inte fungerade, och gå vidare (om man nu kan tala om mod när det gäller saker man är så illa tvungen till för att alternativen är värre). Jag hoppas att du fortsätter att gå din egen väg och att det blir en bra väg! Fint att du fortsätter skriva också, du är väldigt bra på att sätta ord på känslor. Det sätter saker i perspektiv för mig själv också. Jag följer din blogg fortsättningsvis. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. <3 Tack för feedbacken, och fint att du vill fortsätta läsa!! :) Jag kommer nog att hålla ett öga på din blogg fortsättningsvis också. Delvis känns det nog en aning konstigt att avsluta trots att det ännu finns eventuella möjligheter, och jag har (förstås) fått en del kommentarer på det, men om det är nåt jag har lärt mej med dethär och annat de senaste åren är det att man måst gå med det som känns rätt för en själv. Inte odelat positiv till att göra det denhär gången, men får acceptera det ändå - att nu är det dags att avsluta. Ska formulera nåt längre blogginlägg om det här bara jag hinner.

      Radera