Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

torsdag 23 februari 2017

Tv messing with my head

Nå great. Bläddra förbi ett program om fertilitetsvård på tv, och fastna där. En av grejerna som fastna i huvet på mej var läkarns kommentar om att en av de viktigaste aspekterna är "resilience". Betydelse, enligt vad jag tolka, ork att fortsätta försöka. Och det gjorde mej lite ledsen. Orolig. Gör jag fel nu...? Borde jag ha mer resilience? Messing with my head... Hur mycket jag än vet att jag just nu gör rätt i att avsluta vården så dök ifrågasättandet upp rätt kraftigt med det inslaget. Och sku inte riktigt orka ta den diskussionen med mej själv nu. Men tankarna lägger sej ju nog sen igen. Andas igenom dem, och ser var vi är sen...

För övrigt nog ett helt bra program, om än vissa delar inte är helt samma här. Och lyfter igen på hatten åt de personer som ställde upp och berätta om en så tung sak öppet på tv. Bra med öppenheten! Och delarna som lite smått lyfter på de tunga känslorna i en sånhär process var bra, men kunde gärna poängterats mer, tyckte jag. Fokusera rätt mycket på de rent praktiska procedurerna. Iofs bra att veta hur det går till, men på nåt sätt tycker jag det sku vara ännu viktigare att uppfattningarna om hur det kan kännas och vad det kan innebära emotionellt och mentalt sku öka. Programmet hittar du på Arenan.

Det som igen en gång inte kom fram (åtminstone enligt vad jag såg) var misslyckandena. Fertilitetsvården vill ju gå ut med mirakelbarnen och triumferna... Oberoende om man måst säga att det tog länge att komma dit så är det där man sen hamnar i slutändan i de officiella versionerna på tv och så. Med att barnet får komma. Och det är ju inte hela sanningen! Alla får inte barn via fertilitetsvård. Alla får inte barn överhuvudtaget, och jag tycker det sku vara en viktig sida av storyn att plocka fram det med. Att ibland, hur man än försöker, så lyckas det bara inte. Och att det kan vara okej det också. En sorg, ett annat liv, men okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar