Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

torsdag 27 december 2018

Bokslut för det här kalenderåret

År 2018 har bara några få dagar kvar, och trots att jag inte egentligen tycker nyår är nåt annat än en ändrad siffra i ett påhittat tideräkningssystem så kan inte min hjärna heller låta bli att tänka lite bakåt och framåt. Så här kommer nu en nyårsfundering iallafall.

2018 var främst nya jobbuppgifter. Som, liksom de flesta jobb, har varit både givande och mindre givande, utmanande både i intressant och irriterande betydelse. Jag har nu lärt mej mycket iallafall. Inte allting alldeles trevliga lärdomar, men också sådana har funnits.

2018 har också varit studier. Både psykologi och välmående ur andra synvinklar. Även de utmanande i dubbel bemärkelse, men mest i betydelsen givande. Jag gillar att studera och att lära mej mer, och mänskans psyke, personlighet m.m. är jätteintressanta områden!

Simpukka och barnlösheten har förstås fått vara med under året. Eller, fått och fått - barnlösheten är bara med. Men tack vare Simpukka är det också bra saker - kamratstöd, stödnätverk, olika happenings och träffar, texter och översättningar, påverkansarbete...

Känslomässigt fortsatt livets bergochdalbana under året - ibland känns det mesta bra, jag kan lita på att saker ordnar sej fast de inte ser ut som jag hoppades och delvis är rätt oklara - och ibland känns allt jobbigt, ledsamt och tungt. Hösten har varit mycket av det senare.

På slutrakan av året ett jobb som jag nästan fick. Som ett led i funderingen kring vad som ska ske sen... Vad ska jag bli när jag blir stor? Många bollar i den funderingen, många trådar man kunde dra i, stigar man kunde följa. Bra, men också lite confusing.

Och så har året förstås innehållit familj och vänner. Som nog till stor del är att tacka för att jag orkar med alltihop och kommer igenom de tyngre perioderna. Tack för att ni finns! Stöd från er, och också från andra barnlösa, det är bara alldeles totalt livsviktigt.

Som med allt annat i livets ström så får man sen bara se vad som kommer emot och vad det blir... Nåt beslut måst göras, gällande detdär bli när jag blir stor, så ganska snabbt sen under nya året krävs det lite mer ”vetande” och agerande. Just nu vet jag inte riktigt, bara nästan, och allt kan jag inte heller påverka. Men mest troligt är att 2019 kommer med förändringar. Eller så inte, vilket också är ett helt ok alternativ. Blir att känna in lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar