Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

fredag 21 december 2018

Jul är vemod och välbefinnande

Christmastime is here, 
happiness and cheer.
Fun for all that children call 
their favorite time of the year.

Julhelgen är just här, och med den för min del lugna dagar med föräldrar, syskon, ett par respektive och en hund. Julgran och julmat och julgodis. Mängder av de senare två. Och julmusik, varav texten ovan är ett exempel. Har inte tänkt på orden i rad tre och fyra förr.

Julsångerna är den främsta orsaken till att vemod hör till min jul. Många sånger har vackra texter om nyfödda barnet, eller påstår att julen är barnens högtid... Jul är för alla, tycker jag, men ändå finns också i mej bilden av julfirande med det barn jag hade hoppats sku komma. Så någonstans är nog melankolin och tomheten hela tiden lite på lut alltid under julfirandet.

Samtidigt är det ändå främst välbefinnande. Lugn och stillhet, samvaro och närhet. Paus i vardagen och tid att stanna upp. Vacker musik, tända ljus och julpynt... Så övervägande är nog min jul väldigt bra ändå. Och jag har nära och kära att fira den med. Tacksam för det!

Önskar er alla en varm, lugn och positiv julhelg, enligt eget recept.
Och en stor och varm kram åt er som tycker julen är tung och jobbig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar