Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

söndag 8 maj 2016

"Ingens mamma-morsdag"

I år igen en morsdag som jag inte får fira... Har firat min egen mamma, och det är jag glad över. Men hade gärna också fått fira morsdag själv. Behöver säkert inte säga att det var en tung dag idag med... Liksom igår. Kunde ha fått fira morsdag förra året. Fick inte göra det i år heller. Vet att man inte ska tänka så - men kan idag inte låta bli att tänka tillbaka, på alla möjligheter som inte fick bli. Sammanlagt tolv stycken vid det här laget. Tolv gånger kunde jag blivit gravid. Bara två plus. Bara ett på riktigt. Inget av dem fick komma hela vägen. Så det har varit en vemodig dag idag. Sorglig. Trots min egen mamma att fira, trots solskenet, värmen. Sorgen har varit på ytan idag, ordentligt. Såsom igår också. Det har varit svårt att hålla tårarna borta, och alla gånger har det inte lyckats. Men dom får ju finnas där - för det senaste hoppet som slockna på vägen och för alla andra sorgerna och besvikelserna hela processen igenom. Än är den igång, än finns hopp om att få fira morsdag en dag, men en verkligt tung helg har det varit iallafall. En helg med sorgen och längtan såå nära, så stor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar