Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

tisdag 8 maj 2018

Hur påverkar barnlöshet din vardag?

Jaadu... Rent konkret så är jag ju utan barn. Vilket är både ett tomrum och en frihet.

Frihet; Jag behöver inte skynda iväg från jobbet för att hämta barn på dagis, eller nåt annat sånt. Min lön behöver räcka till bara mej - så räcker därför bra. (Men jag är också singel, så betalar allt på egen hand). Det är bara mej jag behöver planera för eller ta i beaktande. (Bra eller dåligt...?) Jag kan ganska lätt välja att åka iväg på en resa nånstans t.ex. (Förutom att mitt yrke begränsar det en del.) Finns säkert en hel del annat också, men där några... Det goda med barnlösheten är den frihet som den ger, och jag försöker njuta av den (lyckas ofta) även om jag gärna hade fått ”välja” annorlunda. Gärna hade fyllt tomrummet.

Tomrum; Jag har inget barn som delar livet med mej. Jag får antagligen aldrig uppleva det. Ingen som kallar mej mamma... Ingen som ska hämtas på dagis, stoppas om på kvällarna, läsas sagor för, pysslas med och göras mat åt... Alla de tusen saker som man gör med sitt barn - både roliga och mindre så - som hör till vardagen i en barnfamilj... Dem kommer jag aldrig att få uppleva. De saknas i min vardag. Och hur trevlig friheten än är så är ju alla de sakerna ett enormt tomrum, som känslomässigt väger över friheten... Hade gärna upplevt det. Verkligen. Tomrummet efter ett barn som aldrig kom - det sträcker sej över ett helt liv.

Och nu är jag ju inte längre ”barnförsökare”, dvs inte inom fertilitetsvården längre - men herregud så mycket det påverka då! Rent konkret med sprutor och läkarbesök, tidtabeller och tajming, cykel efter cykel. Bergochdalbana utav bara *** känslomässigt. Orken helt på upphällningen emellanåt. Så där är jag lättad över att den perioden är förbi. Även om det också innebär en sorg över att antagligen aldrig... Och den sorgen går väl aldrig helt ur. Speciellt inte när man ställs inför situationer som påminner. Gravidmagar, kommentarer, spädbarn, småbarn, babykläder, vaggvisor... Lite allt möjligt. Ibland slår de andan ur en, och känslan som följer kan absolut påverka. Både stunden, dagen och längre tider. Så påverkan i form av känslomässiga svängar finns ju nog definitivt kvar där ännu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar