Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

måndag 29 februari 2016

Hur kom jag till-boken

När nu vården med donerade celler kanske kommer igång snart tänkte jag presentera en bok kring äggdonation som jag hitta här tidigare... Hur kom jag till?, heter den. En bok om ivf och äggdonation, för barn som kommit till på det sättet. Eller egentligen, för föräldrar att gå igenom med sina barn. In case anybody else needs one...

Själv har jag lite tänkt att jag kan beställa den sen om vården lyckas. Problematiken kanske med att hitta böcker som passar för just mitt barns situation är att ingen bok ju passar helt. Det finns böcker om att få barn utan en pappa, men de tar inte upp äggdonation. Och det finns böcker om äggdonation men i dem finns det en pappa med. Så jag får väl anpassa, oberoende vilken vinkling boken har. Vi får hitta på vår egen bok, jag och barnet. Bygga upp vår egen tillblivningsstory. Men kan ju vara bra att ha lite existerande böcker som bakgrund och hjälp till det. I att hitta formuleringar för förklaringarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar