Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

fredag 19 februari 2016

Support in - dump out

Det var tal om medkänsla här tidigare, och med tanke på det så stötte jag på en bra artikel här tidigare. How not to say the wrong thing, heter den. Den presenterar "the ring theory", ringteorin. Support in - dump out. Eller comfort in - dump out. En bra tanke, tycker jag! En bra bild att ha i skallen när man stöter på nån i en tuff situation. Comfort in - dump out.

Såhär; Rita en cirkel. I cirkeln skriver du namnet på den som är huvudperson i den tunga sits som i närvarande stund är aktuell. Om det gäller min barnlöshet är det ju jag. Om det gäller nån som är sjuk i cancer är det den personen själv. Osv. You get the point...? Runt den cirkeln en cirkel till. I den är personen/personerna som står närmast huvudpersonen. En mamma, en partner, familjen, barnet eller vem det nu i just den situationen kan vara. I min situation min mamma. Och sen fortsätter man cirkel på cirkel utåt, med följande och följande i närhetsordning. Ju längre in, desto närmare huvudpersonen. You get the point?

Och här kommer poängen i det hela; Support in - dump out. Dvs att man i vilken position i cirkeln man än är enbart får stöda och ha omsorg om dem som finns längre in i cirkeln än man själv! Utåt kan man ventilera, ösa ur sej, vara upprörd. Men inåt får man enbart stöda! Fiffigt! En mycket åskådlig tanke. Så vad gäller min barnlöshet får jag uttrycka min sorg och oro till vem som helst, medan övriga befinner sej längre ut i cirkeln och enbart borde stöda. Gäller det nån av mina vänner och deras tunga situationer av diverse slag så är jag längre ut. Då är det jag som stöder. Då får jag enbart vara den lyssnande. Support. Capice?

Så när du befinner dej i en samtalssituation där nåt jobbigt och tungt är på tapeten - ta en funderare på var i cirkeln du befinner dej! Är personen du talar med en du kan beklaga dej åt eller en du behöver stöda? Det är inte ok för någon som är mer utomstående att beklaga sej åt mej eller min mamma när det gäller min barnlöshet. Inte ok att säga åt en cancersjuk eller hens partner att man själv mår så dåligt av hens sjukdom. Hen mår garanterat sämre själv. Att sådant. En viktig sak att komma ihåg, support in - dump out. Lite medkänsla tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar