Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

måndag 15 februari 2016

Jättestort grattis Tyra!

Medierna meddelar att Tyra Banks har blivit mamma. Bl.a. HBL har en artikel idag med rubrik Tyra Banks lycklig mamma som skriver kort om hennes infertilitet och hennes väg till föräldraskap via en surrogatmamma. (På sin fb-sida toppar HBL artikeln med en fråga om det är ok med surrogat, vilket jag snarast nu tycker är en fånig fråga och en orelevant sak i sammanhanget.) Jag har sett tidigare att Tyra nämnt infertilitet i någon talkshow, med en väldigt stark känsloreaktion. Ett tungt och jobbigt ämne, jag vet. Och jag tyckte det var så fint att hon våga säga, våga kommentera - och våga visa sina känslor. På tv... Det är så värdefullt när ämnet får fler och fler ansikten och namn, och ett som hennes påverkar ju nog enormt mycket mer än vad anonyma lilla jag som privatperson kan göra. Så jag hejade på och var glad åt att hon tog upp det, samtidigt som jag var ledsen för hennes skull, kände igen känslan och kunde känna en stor medkänsla med henne. Det är en så tuff fight. En så jättejobbig sits. Så nu när jag såg nyheten om att hon fått bli mamma blev jag så glad!! Det finns möjligheter! Det finns hopp. Även om vägen kan vara lång. Grattis Tyra!!

2 kommentarer:

  1. Fint indeed. :) Undrar om hon använde sina ägna ägg eller donerade..? Det verkar vara något att även dom kändisar som säger öppet att dom behövt hjälp av medicinen inte talar om.. Dessutom är många av dom redan 40+, så jag skulle gissa att åtminstone några av dom har fått en gåva... (eller "gåva", ägg kostar ju ganska mycket i Amerika)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, jo... Det kan man ju inte veta. Och inte så stor skillnad på ett sätt heller, tycker jag - för hennes barn är det ju ändå. Jag förstår nog att man inte vill vara öppen med just den detaljen om man fått barn med hjälp av donerade celler, för även om jag själv inte tycker det är nån sak så är det kanske inte något alla behöver veta. Tänker att det blir onödigt krångligt när så många inte riktigt förstår. Och att det snarare är barnets sak än den vuxnas vem man berättar för och vem inte. Är ju också därför jag är anonym här - för att jag för barnets del inte vill att alla vet vem denna någon är som skriver om donerade äggceller. Om barnlöshet i sej och singelföräldraskap sku jag inte ha nåt emot att vara öppen.

      Radera