Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

lördag 16 december 2017

Citat & betraktelse - kille på tv

”No matter what you do, hard work always pays off in the long term.”

Ovanstående från ett program som inte hade något alls med barnlöshet att göra, men trots det kändes det citatet inte helt okej. Pga detdär ”no matter what”, liksom... För det stämmer ju inte, att vad man än gör så ger hårt arbete lön för mödan... Finns säkert andra situationer också där det inte är så, men åtminstone vad gäller barnlängtan och barnlöshet så finns det inga garantier om lön för möda, hur du än ”jobbar” häcken av dej och gör allt vad du bara kan. Så nej, hårt arbete ger verkligen inte alltid en säker payoff. Inga garantier alls där.

Och eftersom folk fortfarande tycks tro att det finns nån såndär att ”om du bara tror/gör tillräckligt så går det nog” så känns det lite farligt med sånadär påståenden om att alltid få resultat... Huruvida man sist och slutligen får barn eller inte, det kan man tyvärr - vad man än gör - i slutändan inte påverka så mycket... Man kanske kan underlätta, eller möjliggöra, men om det blir eller ej, det är i ”andra händer”. Hur mycket hårt arbete, möda, känsla osv man än sätter in i det. Om ”always pays off” stämde hade alla barnlängtande fått barn.

Men sen tror jag att om vi vidgar begreppet så kanske det kan stämma. Om vi tänker att det jobb man gör nog leder nånstans. Inte kanske dit man hade tänkt, men nånstans. Om man vågar tänka om, titta i lite bredare eller nyare riktningar. Så det ”jobb” jag satt in på önskan om att få barn - det kanske ger ett resultat på nåt helt annat plan. Om jag kan omvärdera, sikta på nåt annat, se vad det egentligen gav. Och acceptera att den saken kan vara min ”lön för mödan”. Fast det inte var den lön jag hade tänkt mej så kan det vara bra ändå.

Med de pusselbitar jag gavs kan jag bygga ett annat pussel. Ett nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar