Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

lördag 23 december 2017

Aning släng av seasonal blues

Inför jul har jag ofta ett slags vemod hängande över mej. En sorgsenhet, saknad, melankoli. På tyska finns det två ord som, tror jag, rätt bra beskriver det jag tänker att det handlar om. Sehnsucht och Weltschmerz. Det senare har ingen bra översättning direkt. Världssmärta, men det har inte samma betydelse på andra språk. Vad jag vet. However, det är liksom i första hand det som förorsakar min nedstämdhet inför julen - bilden av allt det julen borde vara (vacker, ljus, varm och fylld av god mat, fina julklappar och samvaro med familj och nära) i kontrast till allt det fruktansvärda som finns i världen och alla som inte har någon möjlighet att uppnå eller delta i en sådan glansbildsjul. Förväntning kontra verklighet, för ack så många. Och så många som är ensamma, som saknar eller sörjer någon, och som under julen än mer känner av allt det som fattas. Så t.ex. för mej de senaste åren, under alla tunga processerna, speciellt då julen ju så kraftigt bär ett budskap om barnet. Nu är mitt vemod mer socialt - för andra. Jag har en vacker jul tillsammans med nära och kära, men såååå många andra får inte uppleva det. I år, kanske aldrig... Och det känns inte rätt. Det märks på nåt sätt ännu mer i kontrasten. Och det gör mej ganska olustig över alltihopa. Förväntningarna på hur ”jul” ska se ut är alldeles för snäva för den verklighet många finns i.

Nedanstående bön är skriven av Zacharias Topelius. Jag är ju nog inte direkt troende, men denhär bönen är ändå en som just nu ganska tydligt visar vad jag känner... Jag har fått såå mycket - och mycket av det är så synligt nu under julen, medan andra har det allt annat än bra. Så nu inför julen skickar jag iväg en ”bön” för och en tanke på alla dem som på olika sätt har det tungt just nu.

Du gav mig, Herre, ditt överflöd:
ett älskat hem och ett dagligt bröd,
frid, hälsa, glädje och helga orden.
Vi bedja nu för all sorg på jorden:
för de olyckliga utan tal,
för dem som kvida i hungerns kval,
för dem som frysa i vinternatten,
för dem som sjunka i havets vatten,
för dem som smäkta i ökensand,
för dem som flykta för eld och brand,
för dem som vandra vid tiggarstavar,
för dem som sörja vid kära gravar,
för alla sjuka i sömnlös kväll,
för alla fångar i järn och cell,
för de landsflyktiga, de fördrivna,
de faderlösa, de övergivna,
för de vansinnigas mörka natt,
för dem som mist sina ögons skatt,
för alla lytta, för dem en tunga,
du nekat, Gud, att ditt lov besjunga,
för dem som sörja sitt fosterland,
för slaven, bunden vid bödelns hand,
för de betryckta, de skuldlöst dömda,
för de förskjutna och de förglömda,
för dem som dig, Herre Jesus Krist,
ha aldrig känt eller tidigt mist,
för alla sorgsna, för alla arma,
Gud, över dem dig i nåd förbarma.

Till alla er som läser - jag önskar att er jul får vara avkopplande och lugn, 
och att ni får vara omgivna av människor som betyder mycket för er.
För alla som kämpar med längtan efter barnet - en stor kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar