Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

lördag 5 februari 2022

Avsked av bloggen

Det här inlägget har legat i bakhuvet länge ren. År, snarare än månader. Inlägget att bloggen kommer att sluta vara aktiv. Finnas kvar, som den är, men inte fyllas på mera.

Jag har säkert signalerat sånt ren tidigare också, men nu känns det verkligen som att den tiden måst vara här. Nu är känslan den att bloggen är nåt som borde fixas, inte nåt jag vill.

Jag är ju absolut ännu barnlös, och livet fortsätter också så. Men barnlösheten är mest en bisak, och åtminstone bara en aspekt av många. En sak i mitt liv, som mest är allt möjligt annat.

Och där den aspekten är aktiv känns det snarast lite på tvång. Visst - jag trivs med kamratstödsengagemanget, men ibland kan det bli lite väl mycket fokus på barnlöshetsfrågor.

Och bloggen är nu en sak jag kan släppa. Så då gör jag det nu. Vägen till frivillig singelmamma blev vägen till permanent ofrivilligt barnlös - och sen vägen till ett annat liv än planerat.

Också liv utan barn är fint, rikt och meningsfullt, och jag har både värde och mening också utan rollen som mamma. Och jag behöver släppa barnlösheten lite mer, och se mer på det andra.

Som den här magnoliaknoppen här nedan har mitt liv sen vården avslutades öppnat upp allt möjligt annat som kunde bli ett fint innehåll. Jag är inte framme med vad det är (och det är man väl kanske aldrig), men för det mesta känns det livet riktigt vackert.

Om du behöver stöd för din bestående barnlöshet - sök upp Simpukka-föreningens SYKE-nätverk (finska och svenska), eller föreningen Andra sidan tröskeln i Sverige. På engelska finns t.ex. Gateway Women eller The Childless Collective. Du är inte ensam!

Hoppas du hittar det stöd du behöver i den kris som en bestående ofrivillig barnlöshet är! Och att du sen hittar vägar vidare till ett liv som är rikt och vackert ändå.

På Facebooksidan Och ingen kom - tankar om ofrivillig barnlöshet delar jag antagligen ännu sporadiskt med mej av resurser som dyker upp i social media. Och vem vet, kanske bloggen får nytt liv senare.

Men for now - ta hand om er!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar