Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

onsdag 15 november 2017

Julsånger... Inte lätt nu heller...

Andas in - andas ut...

Julsånger... En del av dom har en förmåga att krypa in under huden på en, och träffa rakt i hjärta och maggrop. Vi börja öva såna i kören jag sjunger i igår. Och jag var inte förberedd på att de sku vara så kraftiga i år igen. Samma sjunkande saknadskänsla som senast. Alla år, sen jag börja försöka. Var likadant nu igen, fast ”projektet” är nedlagt. Att sjunga om det välsignade och vackra i ett barn som är fött, det känns ledsamt. Riktigt, riktigt ledsamt... Att ens lite titta på allt det vackra man inte får själv. Även om det i detta fall handlar om en helt annan story, av en helt annan kaliber, så handlar det också, och framför allt, om att ett litet barn föds. I vackra, poetiska ordalag och med fina melodier. Det känns. Tydligen i år igen. Kanske alltid. Troligen, i nån mån. Nånstans sitter nog saknaden i.

Känns helt idiotiskt på nåt sätt att ens uttala att man kopplar till sej själv och sin lilla futtiga verklighet när det man sjunger om ändå är en story av helt andra mått och med helt annan spridning. Även om jag inte direkt är troende. Ändå tycker jag det är lite fånigt, på nåt sätt. Varför kopplar jag till just mej, när det sångerna vill berätta om är nåt helt annat, och nåt mycket större. Ändå är det väl så vi fungerar... Vi känner och reagerar utgående från oss själva. Och jag tror att vi ska ha rätt att göra det. (Vad vi sen gör av det är en annan sak.) Men även om jag inser min rätt att reagera och känna så har jag svårt att kommentera åt nån annan att det är så det känns. För en del av mej säger att man borde inte vara såhär ”självisk”, tänka så ur egen synvinkel. Och en del av mej tycker att jag ju borde vara över detdär nu. Tydligen inte. Och jag förstår nog att det inte är så, och inte heller ska behöva vara så. Ändå känns det nog en aning tungt. Framför allt när jag nu då har hela julen på kommande, med en hel del såna sånger. Suck. Ibland sku man inte orka känna.

Och, helt utanför min egen lilla bubbla, så känns också dethär med att prisa och tacka för ett barn som kom till världen så olustigt, sorgligt och knepigt efter det ofattbara våldsdådet häromdagen, och allt som händer i världen överallt. Jag vet inte hur jag ska tackla det just nu. Alldeles för olika världar för mina tankeprocesser. Jag får inte ihop det. Titta upp mot stjärnorna under kvällen igår, med arga tårar över att saker kan vara så hemska ibland. Och där sitter vi och sjunger vackra sånger om det fina världen fick, för att rädda den.

Jag får inte ihop det.

2 kommentarer:

  1. Jo, det är inte klokt vad livet kan vara orättvist. Massor med människor, fina människor som säkert skulle bli fantastiska föräldrar, går runt och saknar ett barn, samtidigt som en som har ett barn tar livet av det. Jag begriper det inte.

    Du skrev i ett tidigare inlägg att du inte ville koppla dådet i Borgå till din egen situation. Jag kom till samma slutsats efter en stunds funderande, så när jag delade nyhetslänken på facebook tog jag bort meningen: "Och så finns det folk som tror att alla barn måste ha en mamma och en pappa för att bli lyckliga! Det här barnet borde inte ha fått ha en pappa." som jag först skrev. Man kan inte hjälpa vad man kopplar till sitt eget liv, om det så är ett mord eller ett julevangelium. Allt ser man ändå ur sin egen horisont först och främst.

    Mångbottnade tankar och känslor du bär på! Hoppas du kan njuta av julstämningen i alla fall, om inte genom julsångstexterna så på något annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! Visst kommer jag också att njuta av julen, på många sätt. Men den påverkar också såhär. Julen är ju ändå ett enda firande av barnet. Så, tudelat på många sätt tyvärr. Och dethär knivmordet blev ett jobbigt moment till nu i år. Många saker som är så inihelvete åt pipan här i världen, och inte det minsta rättvist. Men, that’s life, hur lite vi än förstår ibland. Man kan inte hjälpa vad man kopplar till sitt eget liv nej, och det är nog viktigt att man ger sig den rätten, åtminstone för sig själv. Ibland kryper saker under huden...

      Radera