Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

söndag 12 november 2017

Alla de som inte får bli pappa...

Och idag är det farsdag, och alla de som inte får bli pappa har antagligen en rätt tung dag just nu. Det svider och gör ont, att inte få dela glädjen. På samma sätt som morsdag är tung för mej. Min relation till farsdag är numera den barnlösas - jag relaterar till avsaknaden och sorgen, till skillnad från tidigare i processen när farsdag var en fundering kring hur jag som frivillig singelmamma sku tackla den dagen och den diskussionen med barnet. Inte aktuellt mer. (Alltså har jag inte heller kommenterat ramaskriet kring ändring av farsdag till närståendedag på vissa dagisar.) Farsdag är en dag när jag har ett hjärta öppet för alla män som innerligt vill få kalla sig pappa, men av orsak eller annan inte får. Det är en tung sits... Och mäns barnlängtan är inte alls lika öppen och förstådd som kvinnors. Till skillnad från singelkvinnan har ju dessutom en singelman ytterst få möjligheter att bli pappa. Så situationen om man längtar som ensam karl är ju verkligen inte lätt. Jag hade iallafall möjligheten att försöka, och är glad att jag kunde och gjorde, trots att det sluta som det sluta. Ledsamt det med, men att inte ens ha möjligheten...? Skrämmande. Man är liksom lite hjälplös. Under denna vecka, förutom European Fertility Week, har också männens vecka (miesten viikko) uppmärksammats. Rätt lite detta år tycker jag, men ändå lite. Några inlägg finns nedan. Poängen, liksom med Simpukkaviikko i maj, är att uppmärksamma att föräldraskap inte är en självklarhet. Alla får inte bli pappor, hur mycket en del av dem än skulle vilja och önska sig det. Och inför farsdag kan det behövas en boost av samvaro och gemenskap. En känsla av att man inte är ensam om sorgen och saknaden. För att kanske lite ta udden av. Alla de som inte får bli pappa - en kram på denhär dagen, som säkert är en av årets tyngsta. Att själv stå utanför det man allra mest önskar, det är väldigt, väldigt tungt.

Några inlägg på temat;
Simpukka - Vaiettu suru
OP - Jokainen vuosi lisää on yksi vähemmän isänä
Simpukka - Et ehkä arvaakaan kuinka onnekas olet
Kaksplus - Lapsettomuus on kipeä asia myös miehelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar