Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

tisdag 14 november 2017

Inget mera ”skulle vara gravid”

Med fokus på en hel del annat så har tiden lite sprungit ifrån mej ett tag. Gör iofs det alltid mellan varven, så det är ju inget nytt. Men igår kväll slog det mej mittiallt... Jag kan nu inte längre säga att jag skulle vara gravid ännu om sista försöket hade lyckats. För någonstans mellan att jag senast använde den frasen och dagens datum så har den ”tidsfristen” löpt ut. Jag hade inte mera varit gravid nu, sen ett tag tillbaka ren. Det är en fras jag använt, för att visa på hur kort tid det flutit sen det sista försöket. Men nu har den tiden överskridits... Och om inget oväntat sker så kan jag egentligen aldrig mera använda orden ”skulle vara gravid nu, om bara...”. Vilket egentligen bara är enormt skönt, för ett ”skulle, om” i detta fall är nu inget annat än en tragedi. En graviditet som inte börjat, eller tagit slut för tidigt... Att aldrig mer behöva uppleva det, det är egentligen rätt himmelskt. Även om det ju också tar bort möjligheten till ett kanske... Och i det ligger det nog ett rejält vemod. Jag hade absolut väldigt gärna fått uppleva allt det - graviditet, barn och familjeliv, och det finns ju, som konstaterat, fortfarande stunder när jag verkligen sörjer att det inte blev så, men livet presenterar på det stora hela såå mycket annat att den känslan rent konkret inte får speciellt mycket rum mer. Ofattbart nog anpassar man sej... Och bra så, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar