Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

torsdag 23 november 2017

Det vet varje nybliven förälder

... ??? ...

Rubriken är ett citat från en föreläsning idag. Fanns i skriftlig form, och upprepades muntligt. Och jo, det är i sej inte fel, men det var nu där frågan om en sak som sgs alla vet. Common knowledge och rätt common sence. Så jag undra i mitt stilla sinne där varför man måste blanda in föräldrarollen alls. Och sucka för mej själv över att (igen) bli utelämnad i ett sammanhang där jag nog visste alldeles väl, trots att jag inte är förälder... Happens all the time, och ingen menar nåt illa med det, men det känns nu ändå inte helt trevligt direkt.

Sorry, jag tycks fortsätta min bitch-period här bara... Hänger upp mej på ”småsaker”.

2 kommentarer:

  1. "Det här förstår du när du själv får barn" är en kommentar jag fått i skolsammanhang. Både av arbetskamrater och elevers föräldrar. Men om man inte får? Och gör det en mer kunnig/förstående/kompetent? Tveksamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen tveksamt ja! Jag har svårt att förstå den sortens kommentarer. Har inte själv i just det sammanhanget råkat ut för det, vad jag minns, men nog i andra. Yrkesmässiga kompetensen ska nu väl inte vara fast i föräldraskap!? Vad man än är med om i livet så ger de erfarenheterna en något man kan ta med sej också i sitt yrke, troligen, på sätt eller annat. Det är inte begränsat till föräldraskap det! Så jag anser verkligen att det inte är helt okej att påstå så. Framför allt inte om kommentaren kommer från kolleger. Och man ska ju nog framför allt vara yrkesmänska i sitt yrke - inte förälder. Så, varför sku man då ”förstå” först när man själv får barn!? Och ja - om man inte får då!!? Vi är väl säkert förstörda för livet helt enkelt, förstår inte det ena och inte det andra, när vi inte själva har barn. Ingen sku köpa det argumentet, så varför säger man då så...? Vissa onödiga kommentarer håller i sej alltför starkt. Suck.

      Radera