Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

lördag 2 juli 2016

Rätten att vara sig själv

Idag var det Prideparad i Helsingfors, så därmed nu ett inlägg om att få vara den man är. Rätten att vara sig själv. Tyvärr är vi ännu långt ifrån det, i många olika aspekter... Sexuell läggning en av dem. Mänskliga rättigheter, allas lika värde och självbestämmanderätt i sina egna frågor innefattar tyvärr ändå inte alla. Långt ifrån. Själv tycker jag att vars och ens rätt att vara just sig själv är väldigt viktig. Ingen annan har något att göra med vilka val man gör, vilken läggning man har, vem man älskar, hur man tänker och känner osv. Så länge det inte skadar nån annan förstås. Det som för mej är viktigt är att man följer det som känns rätt för en själv. Det som kommer från ens eget inre. Det som är det riktiga jag/du. För det största, viktigaste av allt är ju att verkligen vara sig själv. Att sen andra inte kan låta bli att värdera, se ner på, ifrågasätta eller ha åsikt - det tycker jag är väldigt synd... Jag väljer att gå in för föräldraskap på egen hand. Det valet är förankrat starkt i mitt inre - det är det som känns bäst just för mej. Och då anser jag inte att någon annan har rätt att försöka påverka det. Åsikter har folk, det kommer vi inte ifrån, men ingen har rätt att kränka någon annan på basen av de livsval hen gör eller den läggning hen har osv osv. Pride påminner om att människovärdet är det främsta, att alla har rätt att vara den dom är och älska den dom älskar. Kärlek kan och får se ut på många sätt, familjer kan och får se ut på många sätt. Mångfald är en rikedom. Och vi har alla rätt att vara de unika och härliga individer vi är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar