Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

tisdag 29 december 2015

Tillbakablick på året som gått

Det återstår bara ett par dagar av 2015. Ett år som varit fruktansvärt långt och fruktansvärt jobbigt, så jag är väldigt glad att det nu tar slut. Jag är väldigt glad åt att lämna det bakom mej och gå framåt mot nytt hopp och nya möjligheter.

2015 var två totalt misslyckade ronder ivf, ett jättetungt besked om att mina egna äggceller inte går att använda, en kemisk graviditet, och en lång bearbetningsprocess som nog ännu är igång. 2015 var tungt. Alldeles ofattbart och fruktansvärt tungt.

Men 2015 lärde mej också en del. Om min inre styrka, om min egen väg, om vad jag vill och kan här i livet. Min väg framåt är inte ändrad, men jag har en annan klangbotten för den, en annan grund att stå på. Jag vet mer än jag visste för ett år sen.

Inte direkt lärdomar jag sku ha velat få, men lärdomar jag får acceptera, och lära mej leva med. When life throws you lemons - make lemonade. Inte lätt, men småningom går det. Att ta det som bjuds, och göra nåt gott av det. Så gott det går.

Det var mitt 2015. Med sorgen och besvikelserna som första och översta känsla, men småningom med mer acceptans och inre styrka, med mer hopp och tillit inför kommande möjligheter. Ser fram emot att vända blad i kalendern och gå mot det nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar