Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

onsdag 23 december 2015

Funderingar kring julfirandet


Giv mig ett hem på fosterjord,
en gran med barn i ring.

Julen står runt knuten, och tankarna kretsar kring den. Familjehögtid. Stämningsfullt, gemenskap och närhet. Jag vet att min jul säkert kommer att vara allt det. Stämningsfull samvaro i familjen. Föräldrar och syskon med respektive. Inte alla på plats, men flera. Lite släkt också. I ett fint hem (på fosterjord, även om det nu väl kanske inte är det viktiga i detta sammanhang). Och vi har en gran. Barnen? Dom är nu isåfall jag och mina syskon då. Och vackert så för all del, men... Sku gärna också haft med det egna barnet. Bidde inte så ännu, återstår att se om det blir så senare. 

Själviskt är jag glad över att inte nåt av syskonen heller har barn, det gör det gemensamma julfirandet lite lättare för mej... Vet hur vissa ödeskamrater bävar inför att vara med på fester eller middagar där småbarn eller gravidmagar är med. Där man känner sej som den som är utanför bland idel barnfamiljer. Och det är tungt. Julen är så barnfokuserad på många sätt - och helt förståeligt så. Det är viktigt att göra det till en fin upplevelse för barnen, med paket och gran och alltihopa. Och så är ju hela julens budskap ett fokus på barnet. Familjen. Idyllen. Allt kretsar kring ett litet barn.

Jag fick inte heller i år en jul med barn. Det känns ledsamt. Men jag är ändå glad över julen med familjen, och ser nog fram emot den. Jag njuter av lugnet och stämningen. Jag myser i ljusskenet. Jag kan känna att också en sån här jul är riktigt bra, även om den inte innehåller ens ett enda barn (annat än det i berättelsen). Hoppeligen kommer mina jular med barn sen senare. Just nu får det vara en jul med vuxna, för vuxna. Lätt är det ändå att föreställa mej hur jag sku tänka och vad jag sku vilja om hen hade fått vara med. Fundera kring vad som är viktigt för mej att föra vidare till mitt barn sen...

Men det tar vi ett annat år, ifall orsak finns att fundera på det då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar