Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

torsdag 7 juni 2018

Varför gick du med i Simpukka?

Blev ombedd att skriva en kommentar om varför jag blev medlem i Simpukka-föreningen, för deras nätsida som är under arbete. Kort och koncist. Ganska spontant var det två saker som var främst i mitt huvud, så kommentaren blev såhär; Jag blev medlem i Simpukka för att jag behövde stöd för min egen barnlöshet, och för att jag anser att mer förståelse för barnlöshetsfrågor behövs.‬

Kunde också ha tagit upp Simpukkas viktiga uppgift i att påverka barnlösas situation i samhället, jobba för att fertilitetsvård och adoption m.m. sku bli mer tillgängligt för flera människor, att också det psykiska stödet finns för dem som finns i de tunga processerna (på klinikerna t.ex.) - med mycket mera. Simpukkas roll är stor, mångfacetterad och enormt viktig, på så många olika sätt.

Men när det kommer till kritan är det nog dedär två sakerna som känns viktigast för mej. Kamratstödet och förståelsen. Så därför var det de som fick rymmas med. Kamratstödet är en av Simpukkas allra mest grundläggande uppgifter - en signal att man inte är ensam med sin situation, sina tankar och känslor - en möjlighet att dela bördan och sitsen. Delad börda är halv börda. En verkligt värdefull uppgift.

Och förståelsen, den har ni fått läsa om upprepade gånger här om ni följt med lite längre. Det känns som en av mina egna stora ”passioner” - att jobba för att folk bättre ska förstå barnlöshet och dess olika former. För att vi ska slippa alla de välmenande men klumpiga och sårande kommentarer och frågor som tyvärr allt för ofta ännu existerar. Ju bättre vi förstår varandra desto bättre kan vi bemöta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar