Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

fredag 26 maj 2017

Lustiga paralleller i mina böcker

De senaste åren har temat barnlöshet ofta dykt upp i de skönlitterära böcker jag läst... Utan att jag vetat om det i förväg, som sidotema. Ofta så att det nämns om någon av personerna att hen väntat länge, men nu äntligen snart får barn. Har skakat på huvudet lite oförstående efter ett tag, när det temat har dykt upp igen en gång. I dagens bok igen barnlöshet som ett sidotema, men med en lite annan vinkling nu. Dagens huvudperson hade försökt många år, med många missfall, men förblivit barnlös. Bestående barnlös. Stanna igen upp då, när jag kom till de ställena i boken, och skaka oförstående på huvudet... Har inte stött på just det i böcker tidigare, vad jag minns. Bestående barnlöshet. Men nu dyker det temat upp när jag själv är där. Känns ofattbart, men är nu väl nån kombination av att temat tas upp allt oftare (vilket ju är jättebra!), att jag mentalt lägger mer märke till det temat än till annat och en hel del slumpmässighet. Känns konstigt ändå. Och de ställen som berörde den saken i dagens bok berörde nog också mej personligen en hel del... Väckte till liv en hel del vemod... Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar