Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

tisdag 24 januari 2017

Och därför funkkar det!

Jag har liksom lite mycket andra frågor på gång just nu, jobb och psykologi och funderingar på framtiden på alla möjliga fronter, så mängd mental fokus som ligger på fertilitetsvården är inte särdeles stor. Får sätta in påminnelser i telefonen för att komma ihåg sprutor, och har faktiskt flera gånger glömt att det är insättning på fredag. Med ett litet skratt har jag kommenterat om det åt folk, och märker att folk lätt tänker nåt i stil med "nämen vad bra - då funkkar det ju säkert!". Har t.o.m själv svarat nåt i den stilen åt en vän per sms... Att "det kanske är helt bra bara". Tror inte på det själv. Visst finns det saker man kan och bör göra för att öka sina möjligheter, men vad man tänker på är ju nog inte en faktor som påverkar huruvida man blir gravid eller inte. Hur lite eller mycket man än tänker på det kan man sist och slutligen inget göra. Och det är inte första gången jag har rätt lite fokus på det hela, och needless to say så har den "strategin" inte "funkkat" tidigare heller. Lär nog alltså inte vara nån som helst större chans för att jag har mer fokus på jobb. Tyvärr, kanske jag får säga. Stressnivåer, om de kommer upp till riktigt stora höjder, kan för all del nog ha en möjlig påverkan (oberoende av vad det är som ökar nivån...), men jag kan då lugna er med att säga att no worries där. Visst finns det faktorer i jobbsoppan som lite stressar mej, men inte i sån mån att det ställer till med större problem i fertilitetsvårdshänseende, vågar jag påstå. Varit både mer och mindre stressad under försöksåren. Ingendera har hjälpt as you know. Så detdär med att "nu funkkar det" - för att jag tänkt mindre på det, varit mer avslappnad, haft fokus på annat, eller i allmän mån varit mer "blasé about it" eller vad det nu kan vara - det har hittills inte lyckats fast folk gärna påpekat så - så lär knappast ha nån faktor i det nu heller... Ändå är det just vad folk kommer att säga ifall det går... Att det lyckades för att jag hade så lite fokus på det. Eller att det lyckades för att jag hade gett upp ren. Varsågod, nu är de serverade, så bara att välja en. Eller för all del, hitta på flera. (Märks det att jag är lite trött på sånahär kommentarer?) Det funkkar om det funkkar, rätt oberoende av vad jag gör.

2 kommentarer:

  1. Visst är det fascinerande vad folk vet mycket om hur man blir gravid. Man skulle nästan tro att det inte behövdes läkare eller experter på området - det är ju bara att äta ananas och slappna aaav så kommer nog barnet ska du se!

    Det är samma sak när hopparade människor ska ge råd om hur man hittar en partner. Man får inte vilja eller vänta för mycket, nej, man ska bara leva sitt eget liv och inte förväntaa sig nånting, och DÅ, pang, dyker han upp. Lätt att säga för folk som "ju skulle vara singel en tid framöver" men voj voj, singellivet gick visst åt skogen för att Mr Gulleplutt ringde på dörren en dag när de minst anade det. *inte bitter* :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jep, finns nog minsann tusen sätt och konster. Är det inte slappna av och låt bli att tänka på det och sluta stressa så är det visualisera och se det riktigt tydligt framför dej och du har inte velat det tillräckligt än. Eller pröva örter, akupunktur, zonterapi, homeopati, dieter av alla olika slag och alltid bara ekologiska produkter och se till att inte simma och inte jumppa för hårt men nog röra på dej tillräckligt mycket och få frisk luft och osv osv... Låter ju som om dom tror att man lever helt fruktansvärt ohälsosamt och dåligt, och sen är det ju dessutom helt omöjligt att följa alla mängderna av råd, som sen många gånger dessutom är rent motsägande. Och så säger ju folk egentligen att det är mitt eget fel att jag inte blivit gravid. Även om det inte är det dom menar. Så är nog verkligen bara såå tacksam för alla tips man samlar in genom åren. Helt ofattbart egentligen att folk inte förstår att hålla tyst. Suck.

      Radera