Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

onsdag 21 december 2016

Fertility podcast om jul

Nånstansifrån dök det upp en länk till en podcast i mitt fb-flöde. Simpukka-föreningen, kanske? Nå, anyway... Christmas and Childlessness heter just det inlägget, och det finns på en sida med namnet The Fertility Podcast. En ny bekantskap för mej. Handlar mest om fertilitetsvård, så kändes i övrigt inte riktigt aktuellt, på nåt sätt, men just dethär inlägget är mer aktuellt för min del. För andra kan det kanske löna sej att surfa runt lite på sidan och kolla också annat!

Titeln är kanske lite missvisande iofs, för ganska lite handlar det om jul. Mera handlar det om bestående barnlöshet. Om då allting gjorts, men barnet inte kommit. Intervjuaren pratar med två personer som själva har den erfarenheten, och som jobbar med andra som finner sig i samma sits. Båda har bra saker att komma med så det kan löna sej att lyssna ifall du hör till gänget, trots att det är långt, och trots att de pratar om en del mindre intressanta saker också.

Vad gäller julen så ger båda deltagarna ett par råd. Samma råd. Du har rätt att skydda dej själv, så om det känns för tungt att delta i alla familjesammanhang med andras barn och fan och hans moster så har du rätt att tacka nej, eller att bara vara med en liten stund. Man kan också fixa egna traditioner... Och - ta stöd av andra i samma sits. Ha diskussionsforumen för andra barnlösa öppna i telefonen, så att du någonstans får häva ur dej allt det jobbiga mellan varven.

Själv skonas jag från de allra tyngsta situationerna, då det i mitt julfirar-sällskap inte finns småbarn. Och då vi inte har någon tradition av närgångna frågor i vår släkt. Ibland är nog finkänslighet verkligen en stor fördel. Men, som jag konstaterat tidigare känns ändå julens budskap, och många av julsångerna, rätt jobbiga, så min beskärda del av vemod får jag ju nog. Och dedär julkorten med folks barn... Hoppas ingen tar illa upp nu, men de göms nog underst i högen.

Och med allt annat strul som varit på gång nu så är jag nog ganska så nere. Ingen julkänsla alls, och kunde riktigt bra skippa allting. Det är trevligt att få vara tillsammans med hela familjen, men allting annat... Sku inte riktigt orka. What's the point, liksom. Allt är ändå fel. Lite väl pessimist just nu, I know... Känns också tokigt, när jag har jobbat mej upp till ett såå mycket bättre mående det senaste året (eller nåt sånt), men just nu är det liksom bara inte bra. Just nu är jag ledsen.

2 kommentarer: