Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

måndag 24 juli 2017

Miljövänlig av bara tusan...

En av de saker som gjort mej lite fundersam och aning nedslagen under senaste veckan (eller så) är rapporteringen kring miljövänlighet och klimatbovar... Pga att den forskningen meddelar att det största man kan göra för att spara på miljön är att skaffa färre barn. Men vad f*n!?, tänkte jag... Vem tusan tänker på miljön i sina val kring hur många barn man har, eller huruvida man överhuvudtaget har barn?? På vilket sätt överhuvudtaget bör en sån sak få spela in, alls!? I någon som helst diskussion. Borde väl iofs vara stolt nöjd över min stora miljövänlighet här, men det känns inte alls som nåt trevligt... Vet inte ens riktigt exakt varför den saken stör mej så till den grad, men den gör nu det. (Fler) barn eller miljövänlighet...? Tjaa, vad ska man liksom välja?? Och det faktum att det för många inte finns ett val, fast man innerligt hade önskat det, syns ingenstans i den debatten (heller)... Känns konstigt bara, på nåt sätt, med en sån sak på en klimatbovslista. Ett barn. Ett liv. Och jag hade gärna tagit emot det livet, även om det då hade gjort mej till en ack så mycket större klimatbelastare. Hur storfamiljer upplevde saken kan jag inte ens föreställa mej. Skuldbeläggning av barnlängtan och emottagna barn känns rätt obehagligt.

Inlägg bl.a. här; HBL om klimatbovarPeppe kommenterarsjälva forskningen.

Och i övrigt inte heller nå vidare mycket bättre humör, sådär i det stora hela. Längre och djupare svacka än på ett bra tag på gång just nu... Gillar inte, men får leva igenom den.

2 kommentarer:

  1. Jag reagerade också på den där artikeln. Jag tycker man är inne på en farlig väg när man börjar jämföra liv med flygresor till Thailand. På ett intellektuellt plan förstår jag hur de tänker eftersom jorden helt klart skulle vinna på färre människor, men jag tycker inte att man kan börja "rekommendera" att välja bort barn förrän man även rekommenderar självmord som den ultimata miljögärningen. Nej, satsa hellre på sexualupplysning och preventivmedel så att oönskade barn slipper bli till, istället för att skuldbelägga föräldrar till önskade barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, helt oresonligt och ofattbart resonemang att välja bort barn för att vara mer miljövänlig. Kan inte förstå att man ens täcks gå ut med nåt sånt...

      Radera