Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

onsdag 29 juli 2020

Plan b som ett inre arbete

Följde häromdagen ett härligt webinarie kring mening, Meaning beyond motherhood, med Katy och Jody Day. Katy driver webbsidan Chasing Creation - designing an unexpectedly childfree life, och Jody är grundare av nätverket Gateway Women och författare till boken Living the life unexpected. Du hittar fler av Katys samtal kring barnlöshetsfrågor genom att söka på Chasing Creation på YouTube, och både Chasing Creation och Gateway Women finns också på Insta och Facebook. Rekommenderar!

Ur samtalet vill jag plocka främst en sak - tanken om vad en ”plan b” är. Jody och Katy tala om hur grundläggande en barnlöshetssorg kan vara, hur viktigt det är att bearbeta och ta in den, hur massa frågor om mening, värde och livsinnehåll od dyker upp och behöver tacklas småningom - när sorgen först är ”på bättre sidan” - och hur vi behöver hitta det som är vår nya syn på våra liv - vår plan b... När barnet inte fick komma, framtidsvyerna försvann, är det oftast ett alldeles enormt arbete att göra.

Men det Jody poängtera, som jag fastna för nu, är att det ju inte behöver vara enorma förändringar utåt. Det kanske kan innebära det, men det är ju inget tvång. De förändringar som görs är kanske ofta framför allt inombords - mentala, tankemässiga förändringar. Vem är jag då, hur ska jag se mitt liv? Vad vill jag fylla det med istället, hur ska jag tänka kring mej själv, vilka roller kan jag ha, vilka olika sätt kan jag ha att förverkliga och visa mina värderingar...? Framför allt en inre process.

Jag har tidigare tagit upp tanken/citatet ”du har alltid varit barnlös - embrace that”. Som tanke bra, men samtidigt knepigt - för det är ju som att säga att vi skippar de år vi längtat och försökt, den sorg barnlösheten innebär - och det fungerar ju inte riktigt så... Allt det vi varit med om har format oss, har ändrat oss. Och de framtidsvyer vi hade, de drömmar vi hade, de finns inte mer. Vi måst jobba oss tillbaka till de vi är - med de nya ingredienser processen har fört med sej integrerat.

Många gånger tappar vi (som sagt) uppfattningarna om oss själva, om vårt värde och vår mening, om vårt liv som innehållsrikt och värdefullt, om våra möjligheter och förmågor... Ja, massor. Det är svårt att se sej själv som aktör och förmögen att påverka, när det man allra mest önska inte fick bli till. Att se sitt liv som rikt, då en så enorm önskan aldrig fick bli en del av det. Och att hitta sitt fotfäste i sorgen, och sen jobba sej fram till sin plan b, sin känsla av ett meningsfullt liv, är tufft.

Därför kändes det rätt bra att höra och inse, också för mej som till stora delar kanske ren är där - i att ha hittat mej själv i ett barnlöst liv, mitt värde och min mening, värdefullheten i det jag är, kan bli, får ha och bygga i mitt liv, osv. Min plan b är att hitta mitt fotfäste i det liv som blev mitt - inte så mycket att förändra nåt egentligen. (Om jag inte vill förstås.) Har ju skrivit om det tidigare också, men det är alltid bra att höra någon säga det man själv tänker och känner också... Få bekräftelse på det.

Helt i enlighet min egen övertygelse (om jag än inte alltid tror på den gällande mej själv) poängtera Jody också att värde har vi ren som den vi är - unconditionally. Att hitta sin plan b är mer att hitta tillbaka till det, hitta sej själv som de vi är, och hitta de ingredienser för sitt liv som ger uttryck för de värderingar och (nya) önskemål vi har. Var och en av oss har sin egen, unika plan b, som utgår från just den vi är. Och bara vi själva kan hitta den vägen, hitta det som känns som vår mening.

Andra resurser som jobbar kring mening och liv efter infertilitet od är t.ex. Anotherhood och Tia Gendusa, som man hittar t.ex. på Insta med användarnamn mstiagendusa. En pod med henne hittas på The uprising spark. Andra poddar man kan kolla på är t.ex. The Fullstop pod, Infertility and me, Childless not by Choice, Happily ever after (without kids), Unclassified Woman och Live Childfree. Och jag har listat en del inlägg etc. kring fortsättning utan barn t.ex. här och här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar