Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

fredag 31 juli 2020

”Unexpectedly Childfree?”

Lite mer kring Chasing Creation och Katy - från ett podavsnitt på Infertile AF. Som med samtalet mellan Katy och Jody jag länka till senast identifiera jag mej nu också i massor som Katy lyfte upp, och det känns alltid så otroligt stärkande och bekräftande att höra någon säga det man själv känt, tänkt och upplevt. 

Katy talar mest om att avsluta och gå vidare. Om hur försöken att bli mamma tog allt mer av henne, tills hon inte hade mer att ge. Om hur alltför mycket av ens identitet kan dras till endast den här ena delen av livet - tills hon kom till en plats där hon bara måste släppa det och fokusera på, bygga upp annat - reroute and redirect. 

I’ve been really focusing on how do I work through the grief and kind of rebuild those other aspects of my identity, and think about who I want to become now that that piece of mother-hood is not going to be a part of my life - what other things do I want to fill that space with.”

Katy påminner också om att man får stänga dörren, man får välja att avsluta, om och när det är det som är bäst och rätt för en själv. Många gånger överöses vi av tankar på att ”inte ge upp”, att om man vill, orkar och försöker tillräckligt så ”går det nog”. Som om det vore beroende av vilja, ihärdighet eller intensitet i strävandet.

Som med Katy så var beslutet av avsluta där jag gjorde bara nåt jag behövde - för mej och mitt liv. Utan att det är att ge upp eller vara svag - det är att värna om sej själv och det man behöver. Det är att hitta tillbaka till ett liv som är bra, men med andra ingredienser än det man såg framför sej. Och det är inte alltid lätt, men det går.

Att sen (be)finna sej i ett läge där man behöver hitta tillbaka till sej själv - hitta vad man vill fylla tomheten det tänkta moderskapet lämna efter sej med - det är inte heller lätt. Frågor om vem man är då, vad man vill, vilket ens värde och mening är osv. Och omgivningens tankar och åsikter om att inte ha velat tillräckligt när man sluta...

Att befinna sej i det, och hitta fotfäste och ork att både komma vidare och stöda andra - det är tufft! Och jättefint. Gladdes åt att få känna igen mej i och hitta stöd i Katys tankar... Och insåg sen också att jag gjort på många sätt samma resa själv. Så när jag lyfte på hatten åt henne för det så får jag väl också lyfta på hatten åt mej medsamma.

Som namnet Chasing Creation antyder så fokuserar och jobbar Katy på andra former av skapande. Barn är inte det enda vi kan skapa, påpekar hon - och fast hon var dålig på att skapa det så kan hon skapa allt möjligt annat. Chasing Creation lyfter på ett starkt och positivt sätt upp skapandet av liv utan barn efter längtan som avslutades utan.

Och där har vi sen lite frågan om vad vi är då. Jag har använt barnlös, eftersom jag ville men inte fick. Använt barnfri för känslan jag kan ha mellan varven, fast jag är barnlös. Men Katy och en del andra använder barnfri - barnfri efter infertilitet, eller att bygga ett oväntat barnfritt liv. Och det är något jag på senaste tid kunnat känna att låter rätt bra...

Mer om den aspekten senare, tror jag. Bara jag kommer lite längre i tankarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar