Foto Miika Rautiainen, för Simpukka-föreningens kampanj kring olika barnlöshetssituationer, Simpukka-veckan 2019

onsdag 12 oktober 2016

Och vad gör jag nu??

Har ett rätt stort dilemma. Som många andra i detta land så befinner jag mej på en arbetsplats där inneluften inte är helt okej alla gånger, och jag reagerar på den, mer eller mindre, rätt ofta. Har i liknande situation tidigare frågat en hälsovårdare om det finns risk att det påverkar vård och barn, men fick svaret att kroppen har så mycket filter att det nog inte gör det. Borde väl inte ha trott, men antar att en del av mej bara ville att det sku vara så. Fick i senare skede i en bisats kommentar som tydde på nåt helt annat, så när dylika problem nu igen dykt upp så skicka jag till min läkare och fråga... Svaret var att det beror lite på vad det är i inneluften men att det nog inte gynnar embryo eller graviditet, och att det helst ska utredas och jag jobba i utrymmen där jag inte reagerar innan vi fortsätter vården. Så då är frågan - vad gör jag nu?? Detdär med utreda ren tar ju från a till ö. Och att hitta utrymmen där jag inte reagerar? Inte nåt man bara gör. Utrymmen finns liksom inte. Och det är ingen situation som lätt går att flytta liksom, för det är många som involveras om nåt ska ändras på nåt sätt. Vill ju dessutom vara där jag är just nu. Senare har jag ju tänkt göra ändringar, men i nuläget är jag gärna där jag är, av flera orsaker. Men så detta då... Om jag reagerar så är det inte så stor idé att sätta igång nån ny rond nu, för om det sen eventuellt påverkar negativt...? Och fast jag inte reagerar just då så vet vi ju att nåt är det. Men vad ska jag då göra? Skjuta upp? Byta jobb? Vill ingendera! Hade i planeringen att köra det sista embryot från nuvarande rond i slutet av kalenderåret för att sen då veta och kunna fundera framåt. Om det sku lyckas och hållas sku jag då dessutom med rätt bra tajming gå in i mammaledighet efter den period som jag ännu gärna vill hållas där jag är... Om inte så sku jag då veta att jag kan kasta loss och göra annat. (Ifall jag inte ändå bestämmer mej för en rond till.) Men så dök dethär upp. Att om jag finns i utrymmen med inneluftsproblem så bör jag inte just nu fortsätta. Så då måst jag kasta upp alla bollar i luften igen och försöka hitta ett nytt mönster som fungerar. Tyckte, i den situation jag hamnat ofrivilligt i, om det mönster jag hade byggt upp åt mej. Men nu måst jag riva upp det igen och försöka tänka om... Fortsätta jobba denna period till slut och sen först fortsätta när jag kommit bort från sagda inneluft och repat mej ett tag? Men sen igen så måst jag isåfall hitta ett annat fast jobb, för är ju minst sagt enklare med både mammaledighet och fortsatta försök ifall jag har en tjänst att falla tillbaka på, en stadig inkomst och allt såntdär. Så det hela blir så oändligt mycket osäkrare om jag tvingas sluta. Alternativt så måst jag få en förflyttning till en annan fast tjänst, men det finns liksom inte så speciellt många av den sort som jag trivs med, med just mina kvalifikationer, så hade liksom tänkt att när jag sen byter så byter jag rejält. Detdär med psykologi, som varit på tapeten. Så i denhär situationen så kan det mittiallt hända att jag tvingas kompromissa och göra nåt jag inte är riktigt du med bara för stabiliteten och pengarna och sånt. Me no like! Ren i år har jag ju delvis såna uppgifter som jag inte är helt du med, och det har hittills nog inte utfallit helt väl för mej själv. Det är väldigt tungt, måst jag säga. Så hur mycket tyngre är det då inte om hela situationen är nåt annat än man egentligen vill och trivs med?? Och egentligen så vill jag ju verkligen inte skjuta på vården nu! Jag vill kunna hålla min plan om försöksrond om en dryg månad eller så. Men vad ska jag då göra åt att jag nu befinner mej i ickegynsam inneluft?? Kan ju inte bara sticka heller. Och vill inte bli borta. För mycket att fundera på, och jag kommer ingen vart. Måst prata med chef och arbetshälsovård, men vad de sen kan säga vet jag inte... Är fruktansvärt confused just nu, och väldigt ledsen... Värre gråtanfall över detta idag. Jag vill inte skjuta upp mina egna drömmar pga jobbet! Men vad ska jag göra då?? Vad gör jag nu??

3 kommentarer:

  1. Argh, vilken besvärlig situation du hamnat i! Allt hakar liksom i allt. Jag förstår bra att du är frustrerad. Går det att ta alterneringsledigt, sabbatsår eller liknande? Så att du kan komma bort därifrån tillräckligt länge för att både repa dig och göra ett nytt försök, och ändå få ha kvar jobbet? Hoppas att chefen o arbetshälsovården har nåt vettigt att säga, så att du hittar ett sätt att gå vidare med problemet, om det sen är genom en kompromiss eller vad det blir. Usch! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Måst utreda vilka möjligheter jag har jo. Men här blir liksom så mycket krockar mellan går och kan och vill och får och... Suck. Just nu sku jag vilja vara där, sen senare tänkt byta ut. Men nu blir jag ju nästan tvungen att ren nu byta ut eller ta paus, och det vill jag ju inte. För mycket krångel. :( Och att ta paus i försökande pga nåt sånthär känns också för jävligt. Så I don't know! Nån form av lösning måst jag (vi) ju komma till, men... Hittar iaf inte själv på nåt som känns bra just nu. Hoppeligen dyker det upp nåt sånt.

      Radera
    2. Jättejobbig situation!! Kramis, vi får prata på jobbet.

      Radera